INTERVIU Andreea Velicoiu: Școala ADC și drumul de la facultate spre publicitate

De loc din Râmnicu Sărat, Andreea a făcut pe jurnalista în liceu și tot la Facultatea de Jurnalism (FJSC) a venit și în București, doar că gândul i-a fost mereu la reclame. După multe examene, ore de practică și o lucrare de licență, știe clar ce vrea să facă: copy, strategie și CSR (corporate social responsibility). De curând a avut parte și de primul curs la Școala ADC, unde și-a cunoscut o parte din colegi, dar și tutorele pentru următoarele 3 luni. Cum deja lucrează în agenție de vreun an și are ceva experiență pe la competiții, am zis că e numai bună de pus la colț și scuturat de sfaturi. 

andreea
Foto: Facebook Andreea Velicoiu

 

Hai să o luam cu începutul, care a fost prima agenție în care ai pășit și ce impresie ți-a lăsat?

M-am înscris la îndemnul unei colege la programul Weeks of Work desfăşurat de agenţia de publicitate Centrade. Când am primit mailul că am fost acceptată, m-am panicat…în sfârşit mă duceam la o agenţie adevărată de publicitate, unde aveam ocazia să întâlnesc oamenii ăia super mişto de care tot auzisem pe la cursuri. Îmi aduc aminte cu câtă emoţie am păşit pentru prima dată pe holurile agenţiei. Lumea se plimba agitată dintr-o sală într-alta, iar eu îi căutam din priviri pe colegii de grupă. Pe furiş, mă uitam şi la cei care lucrează acolo şi în funcţie de ţinută încercam să le ghicesc funcţia. Prima săptămână de cursuri m-a ajutat să-mi fixez şi pe alocuri să-mi completez noţiunile învăţate deja la cursurile de publicitate. Cea de-a doua săptămână era proba finală. Primisem un brief real şi trebuia să îl rezolvăm în echipă. Un brief? Doamne, ne uitam la el şi toată teoria din lume nu ne-ar fi ajutat să ştim de unde să îl apucăm. Cinci copii speriaţi de o foaie de hârtie, care aproape ne ardea degetele şi râdea de stângăcia noastră. Au urmat multe zile cu îndoieli, cu învârtit în jurul acelui cuvât numit simplu insight, dar atât de complex prin semnificaţia lui, pe care noi nu reuşisem încă să ne-o însumăm. Am muncit mult, am scris mult, am tâiat mult, am construit şi am reconstruit…dar am învăţat una dintre cele mai importante lecţii pentru un viitor creativ: Trebuie întotdeauna să fii pregătit să o iei din nou de la zero. Acestei lecţii i s-a mai adăugat şi importanţa lucrului în echipă, ascultatul (doamne, e atât de important să înveţi să asculţi) şi aşezatul ideilor într-o prezentare. Nu am învăţat totul despre publicitate în cele două săptămâni la Centrade, dar spre deosebire de când am intrat temătoare pentru prima dată în clădire, am ieşit de acolo cu un pic de încredere în mine, cu primul brief rezolvat şi cu confirmarea că am ales bine şi că îmi place la nebunie publicitatea. Celor care se simt atraşi de publicitate, le spun doar să nu o mai privească cu admiraţie de afară, să intre cu încredere, să o descopere şi să se lase îndrăgostiţi de brief-uri, pitch-uri şi de oameni.  Deci aplicaţi, aplicaţi şi aplicaţi! Pentru că o să învaţaţi, învăţaţi, învăţaţi!

Cât ai fost la FJSC te-ai ocupat cu diverse…concursuri. Crezi că ai făcut bine?

Cred că da. Fiecare concurs m-a făcut să-mi mai împing câte o limită. Iar în plus, toate aceste concursuri au construit ceva foarte drag mie, echipa MA’AD.  O echipă cu care am învăţat să construiesc, să lupt, să pierd şi să câştig. Am pierdut competiţii, dar am câştigat experienţă, am câştigat premii şi prieteni pe viaţă.

echipa-maad-cu-premiul-teach
Echipa MA’AD cu premiul de la Teach for Romania – Foto: arhiva personală

 

Îmi amintesc cu drag primul proiect câştigat cu MA’AD, pitch-ul pentru Teach For Romania. Eram extenuate după un alt brief, mai aveam o singură noapte la dispoziţie şi parcă ideile se înţeleseseră să nu ne viziteze, în afară de una. A venit târziu, dar plină de forţă, de dragoste şi de dorinţa sinceră de a schimba ceva. Poate acea idee nu a schimbat lumea, dar cu siguranţă m-a schimbat pe mine. Am realizat că publicitatea e mult mai mult, că are o latură umană cu care poate schimba lumea. Am realizat că există campanii care pot face mai mult decât să vândă sau să câştige premii, există campanii care pot câştiga oameni. Îmi doresc să cred că proiectul nostru pentru Teach For Romania ar putea fi o astfel de campanie.

Cum te-ai angajat în agenția la care lucrezi acum? Ce crezi că te-a ajutat să obții postul?

Ei bine, acest răspuns se leagă de cele de mai sus. M-am înscris la un proiect pentru studenţii din marketing şi publicitate, iar la finalul proiectului cineva m-a remarcat şi aşa am ajuns în agenţie. Lucrez deja de un an şi jumătate ca junior copywriter la agenţia românească de digital Infinit Solutions.

andreea-in-hamac
Andreea la biroul suspendat – Foto: Facebook Andreea Velicoiu

 

Fiecare zi de când m-am angajat şi până acum a fost o provocare, o luptă contra cronometru cu mine, cu deadline-urile, cu clienţii, cu textele mele.  Am învăţat multe, de la relaţiile cu oamenii, la bugete şi încă mai am de învăţat multe. În fiecare seară când plec de la birou, respir uşurată şi spun am făcut-o şi pe asta, iar apoi îmi vine să răd singură în drumul spre metrou de cât de tare mă speria la început task-ul pe care doar ce am reuşit să-l termin. Cred că într-un fel sau altul despre asta este vorba, ca la finalul unei zile nebune să ai totuşi un zâmbet tâmp pe faţă şi să îţi placă din ce în ce mai mult ceea ce faci. Chiar dacă cu câteva minute înainte, îţi venea să-ţi bagi picioarele şi să o ştergi…

La Școala ADC cum te-ai hotărât să participi? Ce așteptări ai de la mentorul tău?

Well, de ADC am aflat încă din primul an de facultate, văzusem o poză la unul dintre cursuri unde era etichetat un coleg de la cealaltă grupă. În sinea mea l-am admirat că era acolo şi mi-am promis că o să fiu şi eu acolo într-o zi. Ei bine, ce-i drept un pic mai târziu, dar acea zi a venit. Acum sunt şi eu studenta Şcolii ADC. M-am înscris la Şcoală pentru că eu consider că mai am încă multe lucruri de învăţat despre publicitate şi despre mine, iar acolo sunt tineri la fel ca mine cu care pot învăţa şi de la pot învăţa şi bineînţeles tutorii. Andrei Tripşa, director de creaţie la Three, este mentorul meu şi abia aştept să descoperim autostrada. Spun asta, căci la prima întâlnire mi-a spus că el este ca un automobil şi că se alimentează cu ideile mele, iar acest lucru a trezit în mine pentru prima dată dorinţa de a depăşi limita legală de viteză. De la tutorele meu mă aştept să mă înveţe cum să găsesc echilibrul perfect între strategie şi creaţie. Aş vrea să învăţ să fiu ca o foaie de hârtie: pe de-o parte strategia şi pe cealaltă creaţia, un întreg ce nu poate fi separat.

Care e drumul pe care ar trebui să-l urmeze un student-wannabe-publicitar ca să-ți calce pe urme?

Cred că fiecare are drumul lui şi cel mai important este să fie el însuşi şi să nu încerce să imite pe nimeni. Industria are nevoie de oameni originali şi diferiţi în felul lor. Să aibă încredere în ei şi în ideile lor, să înveţe să asculte şi să nu le fie niciodată teamă să o ia de la capăt. Să nu se culce niciodată pe-o ureche, căci cea mai bună idee e mereu următoarea.

 

One thought on “INTERVIU Andreea Velicoiu: Școala ADC și drumul de la facultate spre publicitate”

Leave a Reply

