Fără animale sălbatice la circ, dar oare în altă parte e mai bine?

După ce adăpostul de animale de la Circul Gobus a luat foc, s-a declanșat un soi de revoltă generală care a culminat cu adoptarea unei legi ce le interzice dresorilor de animale sălbatice să își mai desfășoare activitatea. Am început să ne facem subit griji pentru animalele de la circ, pentru modul în care sunt ele chinuite în timpul spectacolelor. Oare dacă acest eveniment neplăcut nu ar fi avut loc, ne-am fi îndreptat atenția asupra lor? Mai mult ca sigur nu și probabil că dresura de animale ar fi și acum parte din programul artistic.

tigrii-circ-800x550
Dresură de tigri / Foto: http://www.vocea.biz

Întâmplarea face ca anul trecut să fi stat vreme de ceva săptămâni în cadrul Circului Globus. Nu mă refer la a locui în cadrul insituției, dar  pentru că am vrut ca lucrarea mea de licență să cuprindă un reportaj despre ceea ce înseamnă lumea din spatele cortinei, am petrecut multe ore alături de cei ce lucrează în circ.

Până să merg la repetiții și să stau de vorbă cu oamenii din circ, am fost oarecum sceptică. Recunosc, mă gândeam că aceste animale sunt chinuite, bătute, torturate și asta doar de dragul artei, dar am aflat că nu e tocmai așa. Am descoperit oameni care trăiesc pentru a face dresură, oameni dedicați, oameni pentru care această meserie reprezintă tot.

În cadrul repetițiilor nu am observat un comportament agresiv asupra acestor animale, dar cu toate astea parcă simțeam că ceva nu este în regulă. În acel moment nu am știut exact cum să definesc ceea ce mi se întâmpla, însă acum am înțeles despre ce era vorba. Nu, nu sunt revoltată împotriva celor care dresează animale, atâta timp cât fac acest lucru într-un mod inteligent, fără a folosi violența. Acești oameni și-au făcut meseria vreme de atâția ani pentru că li s-a dat voie. Sunt revoltată împotriva celor care permit ca animalele sălbatice să se nască și să crească în captivitate.  Probabil că mulți dintre cei care văd numerele de dresură își imaginează că animalele sălbatice sunt aduse din habitatul lor natural. Nu, tot ce vedem în spectacole sunt animale născute și crescute în captivitate.

„Și mie mi-ar plăcea să văd tigrul în mediul lui natural, dar atâta timp cât s-a născut în captivitate, eu nu am făcut decât să interacționez cu el, să îi cunosc comportamentul, a spus Adrian Radu, dresor de tigri.

Dacă există o problemă, cu siguranță aceasta se află la un alt nivel, mai exact acela care permite ca animalele să fie concepute astfel. Nu sunt împotriva adoptării acestei legi, ba mai mult chiar suțin inițiativa, însă dacă chiar se dorește binele  animalelor sălbatice ar trebui ca măsura să  fie aplicată la scară largă. Mai exact, aceste animale ar trebui să rămână acolo unde  le este locul și tot acolo să aibă loc și procesul de reproducere, în sălbăticie și spun asta pentru că locul lor nu este nici la zoo, nici în adăposturile pentru animale, cum nu este nici la circ.

Viața animalelor sălbatice care au fost născute și crescute în captivitate este compromisă, iar acum singura lor șansă este să rămână în anumite adăposturi în care vor fi hrănite și cam atât, vor duce o viață sedentară. Nu vor vâna, nu vor avea posibilitatea să alerge în libertate. De ce? Pentru că fiind animale ce s-au născut într-un mediu diferit de cel natural, întoarse în sălbăticie nu vor ști cum să se comporte și vor fi omorâte. Soluția pentru animalele sălbatice nu este de a le muta dintr-un loc în altul, adică ceea ce se întâmplă în momentul de față, ci interzicerea fenomenului de reproducere a lor în captivitate.

One thought on “Fără animale sălbatice la circ, dar oare în altă parte e mai bine?”

Leave a Reply

