Interviu- Georgiana Neselan, dresoare de cai: “Dresura trece de bariera de a fi o meserie, dresura e un stil de viață”

Pe Georgiana Neselan am întâlnit-o în timp ce repeta împreună cu Pluto sau “ feblețea ei” , așa cum îi place să îl alinte. Georgiana realizează dresură de înaltă școală în cadrul Circului Globus și este atât de pasionată de ceea ce face, încât își petrece mai tot timpul în culisele circului, alături de Pluto, calul cu care reușește să realizeze un spectacol de excepție.

georgiana-si-pluto
Georgiana Neselan și Pluto/ Foto: Captură Youtube

Bianca Hriscu: Cum ai ajuns să lucrezi în circ?

Georgiana Neselan: Eu nu am lucrat încă de la început în circ.  Am început cu dresura de cai înainte să ajung aici. Conjunctura a fost de așa natură, încât m-a adus valul aici, la circ. Bineînțeles că puteam să rămân în afara circului, să particip la concursuri, însă  atâta timp cât fac ceea ce îmi place, cred că o pot face oriunde.  Atâta timp cât există circul, cât sunt spectacole, cât am căluțul meu lângă mine, pot să fac asta oriunde.  Eu mai lucrez mult și în afara circului, mai ales în perioada de vară. Merg împreună cu Pluto la diverse filmări, evenimente, la restaurante, la nunți,  depinde unde suntem chemați.

Bianca Hriscu: Ce fel de relație există între un dresor și animalul cu care acesta lucrează?

Georgiana Neselan:  În general, între dresor și animalul lui se creează o relație de parteneriat în ideea în care se percepe animalul ca fiind un membru al familiei. Ajungi să îl cunoști, ajungi să comunici cu el, îți dai seama ce simte, dacă îl doare ceva, dacă îi place, dacă îl deranjează, când e prea obosit, când nu are chef, se transmit stările astea. Relația asta o poți obține numai petrecând foarte mult timp cu animalul respectiv. Dresura trece de bariera de a fi o meserie, dresura este un stil de viață, e parte din ceea ce ești. Nu poți asemăna meseria asta cu mersul la birou, de exemplu. În dresură nu pleci acasă și lași totul în urmă. Te gândești e ok, a mâncat, suni îngrijitorul să vezi dacă totul e în regulă. Nu îți pot explica în cuvinte prin ce stări treci tu ca dresor în momentul în care animalul tău e bolnav, când pățește ceva.

Bianca Hriscu: Sunt caii niște animale greu de dresat?

Georgiana Neselan: Caii precum oamenii și precum orice alt animal sunt niște ființe care au un suflet, un creier, niște instincte și sunt foarte diferiți. Nu există o rețetă generală de dresură. Sunt cai care reacționează la anumiți stimuli, cai care nu reacționează, sunt cai mai curajoși, sunt cai mai sperioși. Calul în esență, genetic, este un vânat și principalul lui instinct este să fugă, asta e arma lui de apărare. Prin muncă trebuie să îi învingi temerile și să se simtă în siguranță chiar și atunci când e înconjurat de tot felul de stimuli. Trebuie găsit în creierașul lui un loc care să îi spună că dacă e cu o anumită persoană înseamnă că e în siguranță.

Bianca Hriscu: S-a întâmplat vreodată în spectacole să nu îți mai asculte comenzile?

Georgiana Neselan: Da, bineînțeles. Sunt foarte multe animale care știu că în timpul spectacolelor nu pot fi corectate în niciun fel și pur și simplu nu vor să lucreze, din încăpățânare. Se mai întâmplă să intre și dresorul cu emoții foarte mari și să i le transmită, plus că ei percep foarte mult și vibrația publicului, bătăile inimii, suflul. Una e când se repetă într-o sală goală și alta e când în sală se afla 1000 de oameni care produc o anumită vibrație. Sunt spectacole în care merge foarte bine, spectacole în care merge foarte prost.

Bianca Hriscu: Ce perioadă de timp trebuie să treacă pentru ca animalul să învețe anumite trucuri?

Georgiana Neselan: Depinde de ce lucruri vrei să îl înveți. Eu sunt de părere că e mai bine să îți ia mai mult timp și să urmezi toți pașii, să faci lucrurile ușor pentru ca astfel o să fie mult mai ușor și pentru el. Sunt trucuri care durează un an, un an și ceva, mă refer cu tot cu perioada pregătitoare. Spre exemplu, pirueta în ștachet, piureta în două picioare când face, am repetat pentru asta cam doi ani. Am început prin a-l ridica ușor, i-am format musculatura pe spate, am găsit un punct de echilibru, să se obișnuiască cu greutatea mea, să găsim un punct de întânire. Un cal, cel puțin pe partea de învățare la dresură, nu suportă un antrenament mai lung de 40-45 de minute. Nu are posibiliatea de a se concentra mai mult, începe să se enerveze, să se agite și nu faci nimic.

Bianca Hriscu: Ai avut parte de accidentări?

Georgiana Neselan: Da, m-am accidentat de multe ori. Am avut coasta fisurată, am avut vânătăi, nu există în circ să nu te accidentezi, e aproape imposibil. Îmi amintesc că atunci când făceam trecutul pe sub gâtul calului am avut o accidentare foarte urâtă și atunci am decis să ma axez pe dresura de înaltă școală, e mai safe. Aici chiar am rezultate și pot să fac asta până la o vârstă înaintată fără să mă accidentez foarte grav.

Bianca Hriscu: În momentul de față ai putea să părăsești această meserie? Ai putea să faci altceva?

Georgiana Neselan: Aș putea să fac și altceva, dar nu vreau. Deși este o meserie grea care îți cere destul de multe sacrificii, îți oferă niște satisfacții nu neapărat pe plan material, cât pe plan spiritual. Ajungi să te regăsești foarte mult în ceea ce faci și cred că asta este mai presus de orice. Cred că cel mai important este să te bucure ceea ce faci, să iubești meseria pe care ți-ai ales-o.

One thought on “Interviu- Georgiana Neselan, dresoare de cai: “Dresura trece de bariera de a fi o meserie, dresura e un stil de viață””

Leave a Reply

