Afară din țară/Afară în stradă

”Hai afară în stradă” – acesta este laitmotivul ultimelor zile în România. Tineri, bătrâni, oameni cu copii, antreprenori, șefi, bugetari, profesori, toți încearcă să apere ce a mai rămas de apărat în această țară: justiția.

Cu toții știm povestea ordonanței de urgență aprobată în ”marțea neagră – part II”, așa că nu are rost să intru în detalii.

Am încercat să ascult, să mă informez și să analizez ce spun cele două tabere pro și contra: Guvernul și Strada. Concluzia este simplă: oare ne vom vindeca vreodată? Dacă stai și te uiți o zi întreagă la televizor, mai ai puțin și vei crede că în robinetul de la chiuveta din bucătărie ai un microfon pus de cei la SRI și că Dl. Soroș te plătește ca să consumi ”aerul statului român”.

Ce vor românii? Simplu: respect. E ca și când șeful de la birou îți bagă pe gât sarcini peste sarcini, deadline-uri peste deadline-uri și tu ar trebui să faci toate astea, dacă s-ar putea, într-o secundă. Asta se întâmplă acum în România. CEO-ul, adică Guvernul (sau mai degrabă domnul D.) îți bagă pe gât niște ordonanțe pe care nu le poți duce și care încalcă spiritul moral al unei societăți democratice.

Democrație = Formă de guvernare în care supremația aparține poporului. Nu o spun eu, ci DEX-ul limbii române. O ”Altă întrebare” pe care mi-o pun: democrația se inclină după cum bate vântul la Putere? Bun, da, a fost un vot pe 11 decembrie, unde da, oamenii au votat un program de guvernare de stânga bazat pe reforme pentru clasa de mijloc: pensii mărite, salarii mărite și așa mai departe. Nu cred însă că schimbarea codului penal a fost inclusă în discursul campaniei electorale.

Aud tot mai des sintagma ”oamenii n-au ieșit la vot”. Eu cred că au ieșit și au crezut că știu ce votează. Facebook-ul ne pune într-o bulă, din care ar fi bine să ieșim uneori.

Exemplu real:

Într-o vizită la bunici, undeva în inima județului Vrancea, am stat de vorbă cu bunica despre alegeri. Am fost curios de ce a votat cu PSD. Răspuns: ”Păi mamaie, tu ești la București, dar eu aici la țară ce să fac cu pensia asta mică, au zis că o să-mi dea mai mulți bani.”

Despre asta este vorba: despre respect și decența traiului de zi cu zi. Nu despre câți am ieșit la vot, nu despre câți ieșim în stradă, nu despre cine este la guvernare. Asta vor românii: decență și respect!

Pe de altă parte, fără reacția societății, neregulile statului vor trece neobservate. Discutam zilele trecute cu un prieten care îmi spunea ”Eu nu mai merg la niciun protest! Am ieșit de atâtea ori și n-am schimbat nimic!”. Greșit! Schimbare nu vine din cer ca o ploaie de vară, schimbarea vine în etape. Așa că tu, drag prieten, nu mai aștepta.

V-ați gândit cum ar fi să spălați vase undeva prin Thailanda? Și să nu aveți nicio grijă? Eu da. Bine, asta după ce am văzut că nu este atât de scump să trăiești într-un loc așa exotic. Afară din țară? Nu. A fost întrebare la care mi-am răspuns de trei ori în cei 22 de ani. Prima dată când am terminat liceul și am decis că vreau să ajut România, a doua oară după ce am terminat facultatea, când am fost un laș gândindu-mă că nu mă pot descurca într-o altă lume, iar a treia dată a fost în aceste zile, când am crezut că această țară nu are niciun viitor.

Rămân aici, cu speranța că noi vom realiza schimbarea pe care alții o așteaptă din cer.

One thought on “Afară din țară/Afară în stradă”

Leave a Reply

