Blogging-ul, un stil de viață? – INTERVIU

Știi să scrii corect și să spui o poveste despre orice într-un mod care să atragă un cititor? Nu ai un job, dar vrei totuși să câștigi bani? O soluție simplă este să-ți faci un blog.

În România, blog-ul devine din ce în ce mai mult o sursă care îți poate asigura independența din punct de vedere financiar, ca să nu mai vorbim de notorietate.

Peste 9,500 de site-uri de tip blog au fost înregistrate ca fiind active la sfârșitul anului 2014. În general cei care au un blog sunt ori persoane publice deja cunoscute, ori oameni simpli care prin modul lor de a spune lucrurilor pe nume ajung să fie cunoscuți.

Ca în orice ”industrie” există și vârfuri de gamă, iar în acest caz este vorba despre cei mai citiți bloggeri. Cei care au mai multă ”audiență” pot avea un profit mai mare de pe urma a ceea ce scriu.

Pe lângă ”ad-urile” cunoscute drept ”reclamele generate de google”, există și reclamele plătite. Astfel, la noi în țară sunt mai multe agenții de social media sau agenții de comunicare online, care contactează bloggeri pentru a intermedia contracte de publicitate.

Iată un top al celor mai căutate blog-uri pentru una dintre agențiile de social media, atunci când vor să colaboreze pentru o campanie de publicitate în online:

Acum intervine problema banilor. Întrebarea pe care și-o pune un cititor care vede mai multe reclame pe site-ul respectiv, este cât câștigă un blogger.

Acest lucru depinde de câțiva factori, cum ar fi numărul de vizitatori, numărul de vizualizări dar și munca pe care o depune. Pentru că trăim în era tehnologiei, pe lângă un articol scris, o campanie poate conține și un clip video.

Pentru un simplu articol un blogger poate câștiga între 100 și 500 euro. Dacă clientul dorește și un clip video, va trebui să plătească între 200 și 1000 de euro.

Am încercat să aflăm care sunt cele mai costisitoare campanii în online. Nu am primit nume de brand-uri, din motive de confidențialitate, dar am obținut un top în funcție de produsul pe care vor să-l promoveze.

Pe primul loc se află campaniile pentru produsele de make-up, pe locul secund se situează cele pentru lanțurile de supermarket-uri sau hypermarket-uri. Pe podium intră și campaniile pentru bănci. Locul patru este ocupat de operatorii de telefonie, iar locul cinci de serviciile pentru transfer bancar.

Ionuț Bunescu, unul dintre bloggeri menționat în topul de mai sus, ne-a acordat un interviu din care am aflat de unde ideea de a avea un blog dar și ce presupune să ai un blog.

bunescu

R: De unde idea să-ți faci un blog?

Ionuț Bunescu: Eram în facultate și până să apuc să lucrez ca intern la un ziar am zis că trebuie să-mi exersez scrisul pe langă ce facem eu in liceu. Așa ca am zis că blogul personal ar fi cea mai bună variantă, cel puțin la momentul respectiv când în România abia incepeau domenii ablog, sau i blog dacă le mai știe cineva.

R: Ți s-a schimbat viața de când ai blog?

Ionuț Bunescu: Dacă am ajuns să am un job datorită blogului sau să schimb un job datorită blogului și să fiu cunoscut, să câștig banii de chirie. Blogul fiind un part-time job, un job devenind în timp, eu zic că da, plus brandingul personal, mi l-am dezvoltat și m-a ajutat blogul mai mult decât mi-aș fi imaginat vreodată.

R: Practic, bloggingul devine un stil de viață?

IB: Nu neapărat un stil de viață, ci o parte din viață, atat timpt cat de ți de treabă devine parte din tine, poți să-i zici un copil mai mic așa.

R: Ne poți spune cât câștigi din blog?

IB: Nu pot să-ți spun cat câștig, dar uite în 2012 când am început să câștig mai mult din blog, mai mult decât o campanie razleață, mi-am făcut calculul și am ieșit pe anul 2012 să-mi plătesc chiria pe tot anul.

R: Peste 10 ani te vezi tot pe bunescu.ro?

IB: Desigur, atât nu o să ne scoata domeniile, cu mare drag. Poate nu peste 10 ani, poate peste 20 o să vină și un bunescu mai mic care o să scrie în continuare pe el sau mă va ajuta sa creez continuț.

R: Am văzut că ai migrat catre video..

IB: Eu am facut mate-info, scriam eu despre mine pe blog visându-mă informatician la NASA, după care am văzut ca partea reală nu ma încântă așa tare, am revenit la partea umană, scrisul și mă vedeam un fel de Jay Leno. Cum îmi doream să ajung în tv, am ajus la radio în timpul facultății așa că am zis că dacă alții au putut, alți vloggeri mult mai mari au făcut migrația către tv , cred ca asta ar fi pasul meu …nu neapărat să câștig bani și să am un blog atât de mare, încât să genereze venituri, ci mi-ar plîcea să mă ajute la o migrație către tv.

Ionuț Bunescu ne-a mai vorbit și despre rolul foarte important al rețelelor de socializare pentru un blogger.

IB: Te ajută cel puțin din punct de vedere al unui blogger pe care nu-l accesează lumea dimineață la cafea, și tastează direct adresa blog-ului în browser, te ajută foarte mult. Facebook-ul, cu tot cu reach-ul lui mic ajută la răspândirea articolelor mai ales dacă ele sunt bune, twitter-ul la fel, am ajuns să am suficienți followeri ca să conteze.

La ora actuală în România sunt peste 9.600.000 utilizatori de Facebook, în creștere cu 15,66% față de anul trecut, conform unei statisticii facebrands.ro

Ca să fii un blogger de succes ai nevoie de talent, un stil al tău de a spune lucrurilor pe nume, dar cel mai mult ai nevoie de noroc ca să fii accesat de cât mai mulți cititori, asta dacă vrei să faci bani din urma scrisului. Acest noroc vine prin muncă, ambiție dar cel mai important să-ți placă ceea ce faci. Spor la scris! 

One thought on “Blogging-ul, un stil de viață? – INTERVIU”

Leave a Reply

