Laura Câlțea, redactor-șef Nemi: ”Cărțile proaste mă obosesc foarte tare și mă umplu de energie negativă.”

Pe Laura Câlțea am cunoscut-o grație internetului. În căutarea unei recenzii de carte am descoperit „Blogul unei cititoare de cursă lungă” sau cum îi place Laurei să spună: „oaza mea de liniște”. Dar nu este o oază de liniște numai pentru ea, autoarea din spatele articolelor, ci și a cititorilor zilnici care îi vizitează pagina în cautare de recenzii, impresii și cuvinte sincere.

Absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității București, timp de trei ani, Laura a fost profesoară de limba și literatura română la trei licee din capitală. Începând cu anul 2009 a lucrat în domeniul editorial, iar în prezent este redactor-șef la editura de carte Nemi pentru copii din cadrul Grupului Editorial Nemira. În fiecare marți le predă despre Istoria Culturii și a Mentălităților studenților de la Facultatea de Litere, iar în timpul liber scrie pe „Blogul unei cititoare de cursă lungă” și se ocupă de administrarea site-ului, reușind de-a lungul timpului să strângă un număr mare de vizitatori.

Reporter: Ce reprezintă pentru dumneavostră Blogul unei cititoare de cursă lungă?

Laura Câlțea: Reprezintă oaza mea de liniște și locul unde pot fi eu însămi. L-am început într-un moment în care nu știam încotro să mă îndrept profesional și a fost și o salvare din punctul ăsta de vedere. Îmi doresc să fie și un instrument educațional pentru cititori și o speranță.

Reporter: Care au fost cele mai grele momente din cariera dumneavoastră?

L.C.: E dificil de zis, de când am terminat facultatea am tot schimbat meseriile, așa că nu pot să spun că am făcut „o carieră” într-un domeniu anume. Cât am fost profesor de liceu cel mai greu mi s-a părut să mă adaptez cerințelor absurde din programele școlare (iar neadaptarea asta a fost unul dintre motivele pentru care am renunțat să mai predau), acum, ca redactor-șef, cred că cel mai dificil a fost primul an la Nemi când a trebuit să învăț totul de la zero pentru că nu aveam propriu-zis experiență în domeniul editorial. De exemplu, proiectul cu „Basmul din buzunar” a fost cu multe emoții pentru că am avut la dispoziție mai puțin de 3 luni ca să găsesc ilustratori, să facem cărțile și să le și tipărim înainte de Gaudeamus.

Reporter: Care sunt aspectele mai puțin plăcute ale meseriei de redactor-șef? Aspectele mai puțin știute… mai exact realitatea.

L.C.: În general oamenii cred că a fi redactor-șef e o meserie care înseamnă că poți sta toată ziua să citești. Însă, de fapt, faci, ca în oricare altă meserie, și treburi plictisitoare și care, uneori, nu-ți fac plăcere: unele manuscrise trebuie citite foarte rapid pentru că trebuie să dai un răspuns mult mai repede decât ai vrea, trebuie să gestionezi o grămadă de oameni, de la traducători, ilustratori, corectori, DTP-iști sau alți colaboratori, trebuie să planifici toată strategia editorială pentru cel puțin un an înainte etc. Pentru mine personal cred că partea cea mai puțin plăcută e cea de refuzare a manuscriselor. Primesc destul de multe manuscrise cu cărți pentru copii, iar majoritatea (într-o proporție covârșitoare) ori nu sunt potrivite pentru copii, ori sunt foarte proaste.

Reporter: În cadrul unui interviu radiofonic al emisiunii „Punct și Virgulă” ați vorbit despre experiența ca profesoară în primii doi ani la Grupul Școlar Industrial, experiență pe care ați considerat-o dificilă. Cum este acum la Facultatea de Litere?

L.C.: Destul de dezamăgitor, sinceră să fiu. Tocmai am terminat de corectat lucrările de examen și notele au fost foarte, foarte mici, iar colegii din facultate spun că, cu fiecare generație, nivelul de cultură scade tot mai mult. Sper să se îndrepte lucrurile în semestrul II.

Reporter: Dacă nu ați putea practica meseriile actuale (de redactor-șef și profesor), spre ce domeniu v-ați îndrepta?

L.C.: Înainte să devin redactor-șef voiam să mă angajez în domeniul Social Media (comunicarea mi se pare un domeniu foarte interesant).

Reporter: Unele personalități evocă anumite cărți în dezvoltarea lor. Există și la dumneavoastră cărți care v-au influențat?

L.C.: Există, evident, dar fiecare carte are vârsta și momentul ei. Cărțile care m-au influențat în adolescență nu m-au mai impresionat la maturitate, iar ce mă impresionează acum e posibil să nu mă mai miște peste 10-20 de ani. O listă (scurtă) a cărților care m-au influențat ar putea fi asta: Lupta în jurul unui rug. Castellio împotriva lui Calvin, de Stefan Zweig; Războiul nu are chip de femeie, de Svetlana Aleksievici; În mișcare. O viață, de Oliver Sacks; Cucerirea socială a pământului, de Edward O. Wilson; Paradigma pierdută: natura umană, de Edgar Morin; Fragmente dintr-un discurs îndrăgostit, de Roland Barthes; Femeia de hârtie, de Rabih Alameddine; Biblioteca nopții, de Alberto Manguel; Ochi-de-pisică, de Margaret Atwood; Memoriile lui Hadrian, de Marguerite Yourcenar.

Reporter: Ce nu iertați la o carte sau mai bine zis, peste ce nu puteți trece cu vederea când citiți o carte?

L.C.: Greșelile (traducere, redactare, tehnoredactare) și scrisul prost. Cărțile proaste mă obosesc foarte tare și mă umplu de energie negativă.

Reporter: Vă este dor să mai citiți cărți cu inocența omului care nu are studii de specialitate?

L.C.: Nu, îmi place să citesc având în spate tot backgroundul cultural pe care l-am adunat în anii de studii și de citit de plăcere.

Reporter: Care ar fi acele lucruri de care ați vrea să aveți mai mult timp și nu aveți?

L.C.: Nu prea am timp să mă odihnesc, tot timpul e câte ceva de făcut și, de la o vreme, nu mai călătoresc atât de mult cât mi-ar plăcea.

2 thoughts on “Laura Câlțea, redactor-șef Nemi: ”Cărțile proaste mă obosesc foarte tare și mă umplu de energie negativă.””

Leave a Reply

