Interviu redactor Radio Constanta

Buna ziua,  Gabriel  Afuz ! Te  rog sa-mi raspunzi la cateva intrebari in legatura cu profesia ta de jurnalist.

Buna ziua , Alina ! Am sa-ti raspund cu multa placere.

Intrebare:  Cand te-ai decis sa lucrezi in presa si ce te-a influentat sa alegi aceasta cariera?

Raspuns: Schimbarile petrecute pe scena politica romaneasca ,la inceputul anilor ‘ 90, schimbari cu un recul puternic resimtit din punct de vedere economic, social, nu doar la nivelul societatii cat si individual, m-au determinat sa-mi schimb modul de viata si acest lucru s-a repercutat si in plan profesional.Imi doream sa fac ceva nouatat pentru mine cat si pentru cei din jurul meu .Nevoia de comunicare era atunci foarte mare dupa ani multi de reprimare a libertatii cuvantului .Poate ca intamplarea a facut ca in anul 1996 sa ajung la un concurs de angajare la un post de radio , la care lucrez si in prezent ca redactor.

Intrebare: Cum se alegeau subiectele la inceputul anilor ’90?

Raspuns: Fiind vorba despre o societate care incepuse sa faca primii pasi in democratia aceea “originala”, numita asa chiar de guvernarea de atunci, schimbarile sociale se succedau cu o viteza mult prea mare, iar oamenii , desi de cele mai multe ori nedumeriti,incercau sa se acomodeze din mers cu tot ceea ce aveau sa intampine in viata de zi cu zi.Pe acest considerent pot sa-ti raspund la intrebarea ta ca pur si simplu subiectele de presa veneau, ne cautau, important era doar sa simti pulsul societatii.

Intrebare: Ce obstacole ai intampinat in cariera si cum ai reusit sa le depasesti?

Raspuns: Obstacolele apar ca sa le poti trece.Intr-adevar de multe ori nu te simti in largul tau atunci cand ceva sau cineva te impiedica sau chiar te constringe sa faci ceea ce ti-ai propus.Am intampinat destule piedici , de la a nu mi se permite sa tratez un subiect asa cum am considerate eu ca trebuia sa fie difuzat pe post, altfel spus elemente de cenzura , din cauza ca deranja vreun personaj politic, sau in alte cazuri mi se impuneau anumite subiecte pe care trebuia sa le transform in produs finit, respective  interviu sau reportaj .Cu toate acestea gaseam solutia sa transmit informatia corecta publicului ascultator, folosind o anumita intonatie si accentuand unele cuvinte care sa evidentieze subliminal veridicitatea informatiei(  tehnici de radio) , pentru ca asa cum sti , in radio produsul iesit in eter este doar vocea, cea care ajunge direct la public.Sigur ca mi-am asumat riscurile si uneori si urmarile deciziilor luate.Alte probleme au fost si sunt de natura tehnica , de exemplu : blocajele semnalelor in studio, pene scurte de curent, pierderea semnalelor telefonice in mijlocul unui interviu in direct, necorelarea cortinelor muzicale pe sub voce …etc. Dar acestea sunt inerente si cu experienta prezentatorului devin uneori mai greu de sesizat.

Intrebare: Ce calitate sau trasatura personala crezi ca are cea mai mare contributie in cariera ta?

Raspuns:  La intrebarea asta ma pui in situatia   de a ma autoanaliza deoarece nu m-am gandit la asa ceva.Ce pot sa-ti spun insa, este ca indiferent unde lucrez, fie ca dau informatiile in direct, fie ca redactez sau iau informatiile de la interlocutori, ma comport natural iar mintea imi este concentrata pe subiectul respectiv.Concentrare si in acelasi timp naturalete sunt aceste asa zise calitati.

Intrebare: Ce consideri ca ii trebuie unui om sa aiba succes in aceasta cariera?

Raspuns: Nu stiu daca exista o formula speciala pentru succesul in meseria de jurnalist, dar cred ca prin foarte multa munca ,  neuroni sacrificati ,consecventa si nu in ultimul rand pasiune, se poate ajunge in punctul in care aprecierile celor din jur, dar in primul rand al publicului sa fie undeva spre superlativ.Altfel spus asta inseamna sa sti sa faci audienta.

Intrebare: Pana unde poate merge libertatea de exprimare?

Raspuns : Buna intrebarea… vorbeam anterior despre cenzura. Hai  sa spunem ca in cazuri extreme  ( limbaj neadecvat, atacuri grave la persoana) poate fi utila , dar in general nu are ce cauta in actul jurnalistic,facut cu responsabilitate adica pastrand profesionalismul si respectand deontologia jurnalistica.Formele pe care le imbraca insa cenzura sunt multiple.As spune ca poate merge chiar pana la a creea in oglinda masca nedorita a devarului .Si cum intr-un sistem in care coruptia inca treneaza demnitarii isi poarta mastile” cu demnitate”.

Iti multumesc ca ai acceptat sa-mi acorzi acest interviu !

One thought on “Interviu redactor Radio Constanta”

Leave a Reply

