Interviu cu Dr. Psiholog Elena Anghel despre vestimentația copiilor

Dr. Elena Anghel, psiholog educațional principal, supervizor în domeniul psihologiei educaționale, consilierii școlare și vocaționale, mi-a acordat un scurt interviu despre factorii care îi influențează pe copii să-și dorească anumite tipuri de haine, dar și despre influența culorilor roz și bleu (un puternic diferențiator de gen) în alegerea lucrurilor pentru copii.

interviu.png
Sursă foto: jurnalulcopilului.com

Vă rog să-mi spuneți câteva lucruri despre dvs. și despre profesia pe care o aveți.

Sunt psiholog de multă vreme, m-am specializat în psihologia educaței, consiliere școlară și vocațională, consiliere și psihoterapie, sunt Lector Universtar Dr. la Universitatea Titu Maiorescu, Catedra de psihologie, am fost titular la Facultatea de Psihologie. Mai am și alte colaborări cu Universitatea din București și altele din alte orașe.

Credeți că desenele animate pot influența copiii în privința vestimentației?

Desenele sunt un factor predispozant, da. Contează foarte mult relația pe care copiii o au cu părinții. Că dacă copilul stă toată ziua cu ochii în televizor și au o perioadă de tensiuni familiale sau nu se simt bine în sânul familiei, repere foarte clare devin eroii lor de desene animate sau eroii din filme, cum e ”Violeta”(râde) […], dar nu oricine, nu la orice copil prinde „Violeta”. Pentru că dacă un copil are o relație foarte bună cu mama, cu tata și se simte bine cu familia lui, el tot ceea ce vede discută, deci trece printr-un filtru. Iar ceea ce spun mama și tata copiii iau de bună, tocmai pentru că relația cu ei este de încredere. Adică încep să critice ceea ce văd și da, își însușesc ceea ce părinții le transmit. Depinde fooaarte mult de relația pe care părinții reușesc să o aibă cu copilul.

Cam când apare dorința copiilor de a alege?

Depinde de copil, cum e obișnuit de părinți să fie aranjat. Mama se aranjează, e văzută de fetiță și fetița va face aceleași gesturi, se va uita în oglindă, îi va plăcea. […] Cred că astea sunt tendințe pe care ei le prind de timpuriu.

Albastru și  roz sunt doua culori care „obligă” cumpărătorii să achiziționeze lucruri în funcție de gen?

Am observat la un moment dat, de exemplu, în materie de pătuțuri. Sigur, sunt pătuțuri albastre, sunt pătuțuri roz, roșii, dar sunt și verzi, sunt și gri și sunt și negre. Acum, sincer, în ceea ce mă privește, n-aș lua în viața mea un pătuț gri, sau un pătuț negru la copil. Nu știu dacă ține de un sex sau altul, dar sunt oameni care preferă, da? Așa că eu, de exemplu, la fetița mea am pătuț albastru că mie îmi place.  Mi-a plăcut nuanța mai mult decât roz. Și am observat că ăsta e un fenomen care se întâmplă. La hăinuțe, în schimb, când sunt foarte mici sunt pentru bebeluși produse și iarăși poți să alegi în funcție de preferința ta pentru o culoare. În schimb, când copiii sunt mai mari, de obicei designerii cam impun: albastru pentru băieței, roz și roșu pentru fetițe. Dar mie-mi place foarte mult culoarea albastră și o îmbrac pe fetița mea în albastru. N-are nimic de-a face cu sexul ei.

Am văzut magazine pentru copilași care chiar așa se numesc, „Roz și Bleu”.

Da, dar este o distincție artificială și foarte multe mame care… Eu am avut surpriza, printre părinți, să văd că și mamele și tații sunt foarte deschiși și foarte implicați în viața copiilor lor. Și apropo de la ce vârstă încep ei sa-și aleagă…Păi…sunt mame care le oferă alternative de la vârste foarte foarte fragede: „Uite, astăzi este soare afară, vrei să te îmbraci cu rochiță sau cu pantalonași? Alege-ți tu!” Deci eu am văzut și astfel de abordări. La doi ani îi întreabă, ”Ce vrei să pui pe tine?” Deși pentru copil nu contează foarte mult. […]

 

 

 

 

Leave a Reply

